Tavelguide
Uppdaterad: 2008-01-28
Blandade tavlor
Repeterbaliser Betydelse: Tavlan utmärker repeterbaliser. Repeterbalisen uppdaterar försignalbeskedet från föregående signal. Vid plattform används normalt den blå u-tavlan, men repeterbalistavlan börjar ersätta den. |
||
Fiktiv försignal Betydelse: Tavlan utmärker fiktiv försignal, där det lämnas ATC-försignalinformation som inte har lämnats tidigare. Endast före fristående försignal där sth >130km/h. Placerad på avstånd från huvudsignalen enligt normaltabellen.
|
||
Kilometertavla Står varje kilometer och visar antal kilometer till 0 punkten (där km = 0). Står vanligen på vänster sida om spåret om man utgår från 0 punkten. 0 punkten är vanligen järnvägens huvudort. |
||
Ljudsignaltavla Ljudsignaltavlor anger där ljudsignalen "tåg kommer" skall ges (ca 3-4 sekunders tut). Vanligen placerad 250m före orsaksplatsen till tavlan. Kan vara tex bergsskärning eller kurva med dålig sikt. |
||
Ljudsignaltavla med tilläggstavla "dagtid" Ljudsignaltavla med tilläggstavla "dagtid" eller "nattmössa" populärt kallad, skall "tåg kommer" endast ges dagtid mellan 06:00 och 22:00. |
||
Ljudsignaltavla med tilläggstavla "V" Ljudsignaltavla med tilläggstavla "V" ska "tåg kommer" ges två gånger, en när tavlan passeras och en halvvägs mellan tavla och vägkorsning. Är sikten nedsatt pga dimma/snö/regn ges "tåg kommer" upprepade gånger fram till vägkorsningen. |
||
Dvärgsignalsluttavla Dvärgsignalsluttavlan markerar slut på dvärgsignalerat område. Innebär att bortom den tavlan måste växlar läggas manuellt och man måste själv hålla koll på andra fordonsrörelser (samma som för dvärgsignalsbeskedet "snett höger"). Tavlan får passeras med 50m om vid tex rundgång, i annat fall måste man ha tillstånd från tkl/ställverket/depån.
|
||
Gräns för växling Gräns för växling markerar hur långt ut på stationen du kan växla utan att behöva kontakta tågklareraren för att få ett tillstånd (utöver det starttillstånd du tidigare fått för att påbörja växling). Går du förbi tavlan kan det innebära att du belägger en spårledning eller liknande som hindrar övriga fordonsrörelser på stationen. Ofta placerad 100m bortom utfartsväxeln eller liknande, för att det ska finnas 100m skyddssträcka kvar fram till infartssignalen. |
||
Lyft spårröjare Lyft spårröjare (gäller arbetsfordon). Betydelse: Fordon måste omedelbart höja spårröjare (snöplogar och dylikt) pga av spårnära hinder såsom järnvägsövergångar, broar och plattformar. |
||
ATC balis tavla 1 Märker ut ATC-balis. Placering på marken. |
||
ATC balis tavla 2 Märker ut ATC-balis. Placering på vardera luftledningsstolpe på båda sidor om ATC-balisen. |
||
Huvudsignaltavla Betydelse: "stopp". Huvudsignaltavla används när infartssignal tillfälligt saknas vid tex signalbyte/reparation. Ytterst ovanligt förekommande. |
||
Stoppförbudstavla Stoppförbudstavla betyder att fordon inte får stanna så att uppfälld strömavtagare hamnar mellan två sådana tavlor. Pilspetsarna pekar åt det spår som tavlan gäller för. Stoppförbudstavla hittas vid sugtransformator och sitter på luftledningsstolparna på båda sidor om den. |
Uppehållstavlor "U-tavlor"
U-tavla anger stopplatsen för resandetåg med uppehåll för trafikutbyte. Finns tavlor både med U och med tåglängd skall tåget stanna med framänden vid den tavlan som motsvarar tågets längd. Tavla med U skall inte passeras. Finns det bara tavla med U, anger denna stopplatsen, oberoende av tåglängd. (Anm. Även om U-tavla anger att stopplatsen är invid en huvudsignal, skall tåget stannas så att huvudsignalen kan iakttagas). Skillnaden på vit och blå U-tavla är att strax bakom den blå U-tavlan finns repeterbaliser, detta är något som dock inte alltid efterföljts i verkligheten. Stopplatstavlan har normalt inte en repeterbalisgrupp vid sig.
Vit U-tavla | ||
Vit U-tavla med tåglängd i meter. | ||
Blå U-tavla Används för att tåg snabbt ska få uppdaterad ATC-information (balis placerad precis bakom tavlan och huvudsignalen står en bit bort). Se även tilläggstavla repeterbaliser. |
||
Blå U-tavla med tåglängd i meter Anger att tåg p g a balisgruppernas placering inte bör stanna mellan den blå tavlan och nästa vita eller blå U-tavla. Tåget bör stanna vid eller strax före tavlan för att snabbt få uppdaterad ATC-information vid avgång (balisen placerad precis bakom tavlan). Se även tilläggstavla repeterbaliser. |
||
Stopplatstavla Gäller alla tåg utom resandetåg med uppehåll för trafikutbyte, tavla med tåglängd i meter. Finns i regel bara på station, i utfartsänden strax före vägkorsning eller platformsövergång för att tåg som väntar på möte inte ska blockera vägen, samt på godsbangårdar. |
Hastighetstavlor
Hastighetstavla med siffror Hastighetstavla anger dels början och slut av sträcka där hastighetsnedsättning med tavlor gäller, dels punkt där banans sth ändras. Tavla kan även finnas för att upprepa beskedet för tåg från anslutande spår eller för utgångståg. |
|||
Hastighetstavla med siffror och tilläggstavla 'inskränkning' Om hastighetstavlan bara gäller visst tågslag, tågspår e d är den försädd med tilläggstavla 'inskränkning'. |
|||
Hastighetstavla med tilläggstavla 'ATC-överskridande' Anger att vissa tåg (med procentuellt överskridande) får framföras med en högre hastighet, som bara framgår av ATC-besked. |
|||
Hastighetstavla med pilspets uppåt Betydelse: Anger att sth är 160 km/h eller högre (framgår bara genom ATC-besked). Används vid all hastighetshöjning, som tex 90km/h -> 180km/h eller 160km/h -> 200km/h. |
|||
Hastighetstavla med pilspets nedåt Betydelse: Innebär början på sträcka med lägre sth (gäller bara där sth är över 160 km/h och sänks till lägst 160km/h, framgår bara genom ATC-besked). Vid hastighetssänkning från tex 200km/h till 150km/h så används vanlig hastighetstavla för 150km/h. |
|||
Förvarningstavla Betydelse: Tavlan förvarnar om en följande hastighetstavla som innebär lägre sth; hastigheten framgår av ATC-besked. Tavlan finns endast då ATC-besked lämnas före orienteringstavlan för lägre hastighet. Förvarningstavlan är placerad minst 1300 m före hastighetstavlan och max 3000 m enligt normaltabellen. |
Placering av hastighetstavlor
|
Orienteringstavla
Orienteringstavla för trafikplats Tavlan orienterar om hållplats eller linjeplats. Den står i regel på försignalavstånd före trafikplatsen och anger dess signatur.
|
|||
Orienteringstavla för huvudsignal Tavlan orienterar om mellanblocksignal, linjeplatssignal eller infartssignal, om denna saknar fristående försignal. Tavlan står i regel på försignalavstånd före huvudsignalen.
|
|||
Orienteringstavla för huvudsignal med tilläggstavla 'tplsignatur' Om tavlan orienterar om en infartssignal, är den försedd med tilläggstavla 'tplsignatur'. Detta används då infartssignalen är försignalerad i föregående mellanblocksignal och alltså saknar fristående försignal.
|
|||
Orienteringstavla för huvudsignal med tilläggstavla 'avstånd' Vid avvikelse från försignalavståndet är den försedd med tilläggstavla 'avstånd'. |
|||
Orienteringstavla för lägre hastighet med siffror Tavlan orienterar om en följande hastighetstavla som innebär lägre sth. (Om hastigheten skall sänkas från 40km/h eller lägre, behöver ingen orienteringstavla finnas.) Anger den sth som är medgiven från hastighetstavlan. Är normalt placerad 1000m före hastighetstavlan. |
|||
Orienteringstavla för lägre hastighet med siffror och tilläggstavla 'inskränkning' Om tavlan bara gäller visst tågslag, tågspår e d är den försedd med tilläggstavla 'inskränkning'. Tavlan kan vara försedd med "Gäller ej alla spår". |
|||
Orienteringstavla för lägre hastighet med siffror och tilläggstavla 'ATC-överskridande' Anger att vissa tåg (med procentuellt överskridande) får framföras med en högre hastighet, som bara framgår av ATC-besked. Har alltså den kommande hastighetstavlan tilläggstavla 'atc-överskridande' så har även orienteringstavlan den. |
|||
Orienteringstavla för lägre hastighet med siffror och tilläggstavla 'avstånd' Om inte orienteringstavlan står på 1000m kan den vara placerad:
|
|||
Orienteringstavla för lägre hastighet med pilspets nedåt Anger att sth från den följande hastighetstavlan är 160km/h eller högre (framgår bara genom ATC-besked). Placerad på 1000-1200m före hastighetstavlan. |
|||
Orienteringstavla för vägskyddsanläggning Tavlan orienterar om V-försignal eller V-signal. Är normalt placerad 6*sth meter före vägkorsningen. Tavlan markerar den punkt där förare på tåg skall kontrollera:
Tavlan finns i regel inte i följande fall:
|
|||
Orienteringstavla för vägskyddsanläggning med tilläggstavla 'inskränkning' Om tavlan bara gäller för tåg från eller till visst spår, är den försedd med tilläggstavla 'inskränkning'. |
Signalers tilläggstavlor
Försignalering Betydelse: Visar att signalen inte automatiskt går till "stopp" vid fel på försignalsken. Om signalen visar enbart signalbild "kör" skall föraren handla som om den dessutom hade visat "vänta stopp". Detta för att få förbättrad tågföring om försignalbeskedet är trasigt så att signalen inte går om till stopp som annars är fallet och §70 förfarandet undviks (medgivande att passera signal i stopp). |
|||
ATC restrektion Betydelse: Visar att föraren kan vänta sig ett restrektivt ATC-förbesked utan att signalen visar restrektiv bild. Används tex på sista mellanblocksignalen innan infartssignalen för att lämna 0P besked eller tex 4A. |
|||
Förreglar växel Betydelse: Tilläggstavlan “förreglar växel” skall finnas på linjeplatssignaler samt på utfartssignaler och blocksignaler om signalen i körställning kontrollerar någon växel på linjen. |
|||
Förreglar rörlig bro Betydelse: Tilläggstavlan “förreglar rörlig bro” skall finnas på linjeplatssignaler samt på utfartssignaler och blocksignaler om signalen i körställning kontrollerar någon rörlig bro på linjen. |
Tilläggstavlor
ATC börjar Betydelse: Sträcka med ATC börjar. Placeras där ATC börjar, tex vid gång från sidospår eller där ATC börjar på station som inte är ATC utrustad. Balisgruppen aktiverar ATC:n så den tar emot ATC information. |
|||
ATC slutar Betydelse: Sträcka med ATC slutar. Placerad vid infarten till station som inte är ATC utrustad eller till sidospår. Balisgruppen "släcker" ATC:n, ingen takhastighet övervakas. |
|||
ATC 80 Betydelse: Med inkopplad ATC får tåg framföras med sth 80 km/h. |
|||
Ej ATC Betydelse: Tavlan är inte ATC utrustad (saknar baliser). Placerad på hastighetstavla/orienteringstavla, markerar att de inte ingår i ATC systemet. Används framförallt vid Stax25 nedsättningar då dessa inte ingår i ATC systemet utan föraren får på tågordern order om nedsättningen och måste själv se till att sänka hastigheten vid hastighetstavlan. |